Huisregels Kinderopvang de Tantie`s
Algemeen:
Afspraken over aanmelden van de kinderen:
U kunt uw kind aanmelden d.m.v. het invullen van het inschrijfformulier die u kunt vinden op onze site www.detanties.nl Deze kunt u vervolgens naar ons opsturen. Hierop wordt u gebeld voor het inplannen van een intake gesprek.
Parkeren: parkeren naast ons gebouw is alleen voor kort bezoek (denk hierbij aan het brengen en halen van de kinderen). Mocht het parkeren voor een langere tijd zijn, dan graag parkeren langs de weg of aan de overkant. De ruimte tussen onze bus en Omar is gereserveerd voor Omar zodat zijn bus niet aan de straatkant hoeft te staan. Dit is veiliger voor de ouder.
Uren doorgeven : via de Kids Konnect app kunnen ouders de uren doorgeven van de kinderen. Ouders krijgen dan akkoord (of een afwijzing) voor de aanvraag. Aanvragen minimaal 2 week van te voren!
Uren ruilen: uren ruilen kan alleen wanneer je een vast contract hebt. Ruilen gaat per dagdelen en kan binnen dezelfde maand geruild worden. In verband met de planning moet dit wel op tijd worden doorgegeven.
Flexibele uren: bij een flexibel contract kan er 3 maand gespeeld worden met de uren. De uren worden maandelijks mee geteld alvorens er een kwartaal wordt afgesloten.
Wij hebben vaste kwartalen beginnend met Januari. Wanneer je halverwege instroomt heb je die maanden nog over van dat kwartaal. Voorbeeld: Je meld je kind aan per 01-11, dan val je in het kwartaal okt-nov-dec. Aangezien je per 01-11 opvang afneemt heb je alleen nog November en December om je uren weg te zetten.
Ziekte en feestdagen: ziektedagen en feestdagen kunnen niet gecompenseerd worden met andere dagen.
Gesloten: op de volgende dagen is de Tantie’s om 17.00 uur gesloten:
- 11 november – Sint maarten
- 5 december – Sinterklaasavond
- 24 december – Kerstavond
Toegangsdeuren: voor de veiligheid van onze kinderen kan er niemand zomaar naar binnen. Er zijn intotaal drie toegangsdeuren, een voor de BSO en twee voor het KDV. Bij elke deur hangt een videodeurbel die worden beantwoord door de desbetreffende groep.
‘S morgens starten de groepen gezamelijk en het eind van de dag sluiten de groepen gezamelijk. Tussen 06.30 en 07.30 uur en tussen 17.00 en 18.00 uur graag aanbellen bij JUL.
Halen en brengen: er zijn geen vaste haal en breng tijden, echter hebben we geen breng en haal moment tussen 11.30 en 12.30 uur. De planning is gebaseerd op de tijden die ons bekend zijn, geef dit daarom goed door, breng de kinderen niet te vroeg met betrekking tot aanwezige leidsters.
Mochten jullie de kinderen veel later brengen, geef dit door! Na een half uur zullen de leidsters je proberen te bereiken. Mocht dat niet lukken, zijn ze genoodzaakt de politie te bellen. Als het kind door iemand anders wordt gehaald, is het belangrijk om dit door te geven.
Ontbijt: ontbijten bij de opvang is mogelijk tot 08.00 uur.
De eerste schone luier en de eerste flesvoeding wordt thuis gegeven, dit doen wij niet op de opvang.
Gang: overdrachten vinden plaats in de gang. Ouders blijven dus ook op de gang! Kinderen hebben allemaal een eigen luizenzak bij de ingang. De luizenzakken zijn bedoeld voor jassen, schoenen en evntueel reserve kleren. Ook worden traktatie’s, knutselwerkjes en papierwerk vanuit de opvang hier in gedaan, denk er om dat mee naar huis te nemen.
De gangen zijn niet zo groot waardoor er geen ruimte is voor het achter laten van de buggy of maxicosi (alleen als dit echt noodzakelijk is).
Vluchtdeuren: alle deuren met name de vluchtdeuren worden niet geblokkeerd door voorwerpen.
Leefruimte
Speelgoed opruimen:
Voor iedere maaltijd en of verandering in dagprogramma wordt er gezamenlijk opgeruimd. Wij hanteren hier vaste plekken voor, zodat kinderen weten waar iets ligt.
Spelen:
Er wordt binnen niet hard gefietst, met speelgoed gegooid en gebotst tegen anderen en of het meubilair. Er wordt alleen in het voorste gedeelte of achter gespeeld, bij de tafels niet, dit is de plek waar we knutselen en eten.
Slaapruimte:
Ieder kind heeft een eigen haakje bij de slaapruimte waar het lakentje en de slaapzak na elk slaapmoment worden opgehangen. Zijn het lakentje en de slaapzak nog schoon, dan worden deze opnieuw gebruikt. Op vrijdag worden alle lakentjes gewassen. Mocht een lakentje eerder vies zijn geworden, dan gaat dit direct in de was en krijgt uw kind een nieuw lakentje. Zo slaapt ieder kind altijd in zijn of haar eigen schone beddengoed. Het slaapzakje blijft hier hangen tot de laatste opvang dag van uw kind.
Temperatuur wordt door de leidsters in de gaten gehouden. Deze ligt tussen de 18 en 20 graden.
We hebben een afzuigsysteem die schone lucht inbrengt en vuile lucht afvoert.
Verschoonruimte:
We maken gebruik van een verstelbare commode. Kinderen die kunnen lopen, maken gebruik van het trapje. Kinderen die dusdanig vervuild zijn, kunnen direct worden gewassen en of in bad. Dit is aanwezig op de commode. Na verschoning wassen de leidsters hun handen en maken gebruik van desinfectans. De aankleedkussen wordt na iedere verschoning gereinigd met Dettol.
Kindertoiletten:
Vanaf 2 jaar gaan wij de kinderen stimuleren om zindelijk te worden, dit in overleg met de ouders. Wij werken met een beloningssysteem, bij elke kleine of grote boodschap mogen kinderen een sticker plakken op hun eigen beloningskaart. Is de beloningskaart vol met stickers dan mogen ze een kleinigheidje uitzoeken.
Na ieder bezoek wassen de kindjes en de leidsters hun handen.
Toiletten worden dagelijks gereinigd.
Keuken:
Onze keuken is altijd afgeschermd door middel van een hekje.
Kinderen kunnen niet in onze keuken komen.
Buiten terrein:
Kinderen spelen ten alle tijden onder toezicht van een leidster buiten.
Kinderen mogen fietsen op de verharde ondergronden. Dit geld niet voor het grasveld.
Klimtoestellen, glijbanen e.d. staan op het gras.
Losse speeltoestellen gaan in de winter in de schuur.
Er worden geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt.
Handen wassen:
Voor:
Aanraken voedsel
Het eten of helpen met eten.
Wondverzorging.
Na:
Hoesten, niezen, snuiten, toiletbezoek, verschonen en afvegen van de billen.
Contact met lichaamsvocht.
Contact met vuile was of afval en andere schoonmaakwerkzaamheden.
Ziekte:
De Tantie`s heeft een Protocol Hygiëne en Gezondheid, in het hoofdstuk “omgaan met zieke kinderen” wordt uitgebreid ingegaan hoe hiermee om te gaan. In de huisregels voor de ouders wordt de ouders gevraagd zieke kinderen of kinderen die een besmettingsgevaar voor anderen kunnen opleveren niet naar de opvang te brengen. Enerzijds omdat het personeel niet adequaat is opgeleid om zieke kinderen te verzorgen en omdat er onvoldoende tijd beschikbaar is voor het verzorgen van een ziek kind en om het welbevinden van het kind zelf, anderzijds omdat in geval van een besmettelijke ziekte het kind de andere kinderen en de leiding kan besmetten.
Denk hierbij aan:
- Een temperatuur van 38 graden of hoger
- Diarree
- Overgeven/ spugen
- Niet zelfstandig kunnen meedraaien met de groep ( denk hierbij aan alleen maar op schoot willen zitten en of hangerig zijn).
- Waterpokken ( kinderen zijn weer welkom zodra de pokken zijn ingedroogd, dit i.v.m. de hygiëne)
In geval van ziekte worden de ouders verzocht het kinderdagverblijf hier altijd over te informeren. Indien nodig, zullen wij bij besmettelijke ziektes contact opnemen met de GGD. Zo nodig zullen alle ouders hierover door ons geïnformeerd worden. Op de kinderopvang zal informatie, welke van belang is voor de ouders, op worden gehangen zodat ouders hier alert op kunnen zijn bij hun eigen kind.
Vergeet je kind ook niet weer beter te melden. Dit i.v.m. onze planning.
Deze regels gelden ook voor de BSO, dit is heel belangrijk mbt halen van kinderen van school. Is het kind ziek van school gehaald laat ons dat dan ook weten!!
Zwembadje
Water wordt dagelijks verschoond.
Wij gebruiken geen steenkoud kraanwater. Maar mixen het met lauw water.
Wij gebruiken zwemluiers voor de kleinsten.
Er wordt niet gegeten en of gedronken tijdens het spelen in het zwembadje.
Er wordt alleen met speelgoed gespeeld die geschikt zijn voor water e.d.
Tandenborstels
Wij gebruiken geen tandenborstels op de opvang. Dit vanuit hygiënisch oogpunt.
Temperatuur
Temperatuur in onze leefruimte is 20 graden.
Wanneer er veel zon is, maken wij gebruik van onze zonwering.
Wanneer de temperatuur boven de 25 graden komt, worden de airco’s ingeschakeld.
Luchtvochtigheid zit tussen de 40% en 60%
Gebruik thermometer
Gebruik hoesjes met vaseline.
Na gebruik reinigen met water en zeep, gebruik ook altijd 70% alcohol om te desinfecteren.
Buiten spelen met mooi weer
De zandbak en zwembad staan ten alle tijden onder het schaduw doek.
Wij smeren de kinderen goed en geregeld in met warm weer.
Gebruik desnoods petjes en of T-shirts met lange mouwen.
Drinken zoveel mogelijk aangeboden wordt met een rietje, hierdoor voorkom dat een bij of wesp in de mond of keel terecht komt.
We geven de kinderen extra te drinken bij hoge temperaturen.
Buiten spelen met koud/slecht weer:
Wij proberen zoveel mogelijk buiten te gaan spelen, alleen bij extreem koud en nat weer blijven we binnen.
Ouders zijn zelf verantwoordelijk dat zij kleding mee geven/aan doen die goed passen bij de weersomstandigheden, zoals sjaal, muts, handschoenen etc.
Washandjes
Na iedere maaltijd maken wij de handjes en mondjes schoon. Dit gebeurd bij ons met washandjes. Ieder kind heeft zijn eigen washandje en wordt na gebruik in de wasmand gelegd.
Contact met ouders
Wij communiceren met de ouders via de kids Konnect app, hierin worden belangrijke berichten en nieuwsbrieven verspreid. Ouders kunnen hierin ook berichten sturen naar de leidsters.
KDV:
Groepen KDV:
Wij hebben 3 horizontale groepen
JIP dit is de groep in de leeftijd 0 tot 2 jaar
JUL dit is de groep in de leeftijd van 2 tot 4 jaar
JUT dit is de groep in de leeftijd van 2 tot 4 jaar
Dagverslag
Dag verslagen gaan via de Kids Konnect app, hierin kunnen ouders zien wat het kind gedaan heeft die dag. Wat en wanneer ze gegeten en gedronken hebben. Het slapen en de luiers worden hier ook in vermeld. Als de leidsters er tijd voor hebben zullen ze ook zo vaak mogelijk foto´s maken en versturen via de app.
Bakken en Tassen:
Ieder kindje die bij ons blijft slapen heeft zijn of haar eigen bak. Deze worden meegenomen in de gang tijdens de overdracht. Hier kunnen de volgende spullen in gelegd worden:
- Reservekleding
- Speen, fles en voeding
- Eigen slaapzak en knuffels.
Als ouder ben je zelf verantwoordelijk dat er voldoende reserve kleding in de bak zit, denk hierbij aan de volgende punten:
- Goede maat van kleding
- Seizoenskleding
- Genoeg ondergoed en broeken voor als ze bezig zijn met zindelijkheidstraining
Luizenzakken:
Ieder kind heeft zijn/ haar eigen haakje met luizenzak die voorzien is van naam en plaatje.
Op deze manier herkennen kinderen hun eigen haakje makkelijker, In de luizenzak kunnen de ouders de jassen, vestjes en andere kledingstukken in doen. Ook de schoenen mogen erin. Hiermee voorkomen wij onduidelijkheden en blijft alles bij elkaar.
Warme maaltijd:
Warm eten (potjes) Dit kan alleen gegeven worden mits dit kan (tot 18 maanden). In de praktijk is dit namelijk niet altijd haalbaar i.v.m. de flesvoedingen, overdrachten en de planning.
Drinkbekers:
Ouders hoeven geen eigen drinkbekers mee te nemen. Op beide KDV groepen worden er voor bekers gezorgd. Op de babygroep tot 2 jaar werken wij met rietjesbekers. Op de peutergroepen wordt al snel geleerd om uit een `gewone` beker te drinken.
Mentorschap:
Alle kinderen van de KDV hebben een mentor toegewezen gekregen. Deze houdt alles bij qua afspraken, voortgang, observaties en is het aanspreekpunt voor de desbetreffende ouder. Maar ook voor eventuele instanties als deze betrokken zijn bij het gezin. Om misverstanden en miscommunicatie te voorkomen is het belangrijk dat alleen de mentor op de hoogte word gebracht van eventuele ontwikkelingen en of wijzigingen.
BSO
Buitenschoolse opvang
Vrije uren doorgeven: als de school dicht is i.v.m studie dag oid, geef dit dan zo spoedig mogelijk door of uw kind wel of niet komt als ze vast zijn en welke tijden dan van toepassing zijn. Wij gaan er niet standaard vanuit dat je kind(eren) er de hele dag zijn.
Ook is het voor ons belangrijk om te weten als er kinderen zijn die op een andere locatie of tijdstip opgehaald/ gebracht moeten worden zoals bijvoorbeeld gym. Geef dit door met de tijden.
Reserve kleding
Jullie zijn zelf verantwoordelijk dat er reserve kleding van jullie kind bij de BSO aanwezig is. Een ongelukje zit in een klein hoekje. Maar ook het dragen van nieuwe/ goede kleding en schoenen kunnen wij niet garanderen dat het niet vies of beschadigd word.
